A Levegő Munkacsoport tevékenysége 2013 májusában
A Levegő Munkacsoport tevékenysége 2013 májusában
Minden hónapban rövid összefoglalót teszünk közzé az előző hónapban végzett munkánkról.
Államháztartás – Részt vettünk az Európai Bizottság Magyarországi Képviseletén Andor László biztossal folytatott megbeszélésen az Európai Bizottság országspecifikus ajánlásairól. Levelet írtunk Varga Mihály nemzetgazdasági miniszternek, bírálva az oktatást és innovációt érintő megszorításokat, és alternatív lehetőségeket javasolva. Az Európai Zöld Költségvetés felkérésére jelentkeztünk az Európai Bizottság által létrehozandó Adózási Platformba; a Bizottság úgy döntött, hogy tartaléklistán tart nyilván minket (ha valaki kiesik, akkor mi kerülünk a Platformba). (Lukács András)
Közlekedés – 2013. május 31-ével hatályba lépett Magyarország első útdíjtörvénye. A törvény megjelenését üdvözöltük, különösen azt, hogy megteremtette a lehetőségét a tehergépkocsik szennyezésarányos útdíjának kivetésére. Folytattuk a villanybuszok rendszerbeállításának szorgalmazását. Folytattuk az egyeztetéseket a Rákóczi út és a Kossuth Lajos utca forgalomcsillapításában érdekelt csoportokkal, közöttük az ottani kereskedőkkel. Folytattuk a villanybuszok beszerzését pártoló képeslapaláírás-gyűjtő kampányt, amiben szívesen látunk minden segítséget az aláírástól az aláírásgyűjtésig. Egyeztetést folytattunk a BKK-val a Ráday utca buszforgalmáról, további forgalomcsillapításáról, valamint teherforgalmi ügyekről (behajtási díj, stratégia, kínai küldöttség). Részt vettünk a Budapesti Közlekedési Rendszerének Fejlesztési Terve (2008) felülvizsgálata során elkészült Stratégiai Környezetvédelmi Vizsgálat vitáján, ahol ezredszer is elmondtuk, hogy egy közép- és hosszú távú fejlesztési tervnek olyan eszközrendszert is tartalmaznia kell(ene), amellyel ellenőrizhető a mégoly szép alapelvek teljesülése az egyes konkrét projektek megvalósítása esetén. (Más szóval, mérhető célokat kell kitűzni, és indikátorokon bemutatni egy-egy fejlesztési javaslat értelmes voltát, nehogy még egyszer úgy csőbe lehessen húzni a döntéshozókat, mint az a négyes metróval történt.) Előadást tartottunk a Magyar Közgazdasági Társaság Logisztikai Szakosztálya, és a BGF Külkereskedelmi Kar közös rendezésű logisztikai konferenciáján. Részt vettünk a Nagyvállalatok Logisztikai Vezetőinek 7. Országos és 2. Nemzetközi Konferenciáján, 2013. május 23-án és 24-én Sárváron, ahol átadtuk a Radó Dezső Díjat: az első díjazott Dr. Bóna Krisztián. Részt vettünk a WestEnden tartott Bringaweekenden. (Vargha Márton)
Éghajlatvédelem, energia, épületfelújítás – Előadást tartottunk a TÉR-KÖZ elnevezésű, a főváros közterületfelújítási pályázatát bemutató rendezvényen. Részt vettünk a FŐTÁV nyírpalotai lakótelepén tartott sajtótájékoztatón. Ismertettük több rendezvényen és szakmai beszélgetéseken az épületek forgalmi engedélyével kapcsolatos koncepciónkat. Tájékozódtunk a geotermikus energia fejlesztésével kapcsolatos lehetőségekről a MANNVIT irodájában. Részt vettünk a Futureal új barnamezős irodaprojektjének bemutatóján. Folytattuk a kampányunkat az éghajlatot erősen károsító F-gázok szabályozásának szigorításáért. A KÖVET által szervezett kerekasztalon a magyarországi palagáz-kitermelés lehetőségeiről és kockázatairól zöld civil szervezetek részvételével elmondtuk, hogy miért nem pártoljuk a palagázbányászatot. Röviden: a tisztázatlan környezeti veszélyei és amiatt, hogy rengeteg tökét, energiát von el a szerintünk valódi megoldástól, az energiahatékonyságtól és a megújuló energiatermelés felfuttatásától – amiben Magyarország máris vészesen le van maradva. (Beliczay Erzsébet)
Településfejlesztés, zöldfelület védelem, földvédelem – Településrendezési tervek szakhatósági egyeztető tárgyalásán vettünk részt a XV. kerületi, illetve a XIV. kerületi Főépítészi Irodán. Véleményeztük a városfejlesztési főpolgármester-helyettes felé a X. kerületi, XX. kerületi, XVI. kerületi keretövezet átsorolási terveket és Csepel-Észak I. ütemű keretövezet átsorolási hatástanulmányát. Részt vettünk Délegyházán egy kavicsbányával kapcsolatos közmeghallgatáson, melynek eljárásában ügyfélként adtunk véleményezést. Kézbesítettük a XIII. kerületi alpolgármesternek a Vizafogó lakóteleppel kapcsolatos pályázatunk szakmai beszámolóját. Részt vettünk a XI. kerületi Képviselő-testület Gazdasági bizottságának ülésén. Véleményeztünk egy XIV. kerületi, egy XI. kerületi szabályozási tervet. Levélben adtunk észrevételeket Budapest Közlekedési Rendszerének Fejlesztési Tervével kapcsolatban és részt vettünk annak konzultációján. Részt vettünk a XI. kerület közlekedésfejlesztésével kapcsolatban rendezett konzultáción. Beadtuk fellebbezésünket a Fővárosi Törvényszékhez a József nádor téri mélygarázzsal kapcsolatos perünkben hozott közbenső végzés ellen, és igazságügyi szakértő bevonása iránti igényünket a Fővárosi Bírósághoz. A Védegylet kertészeti szakértőjével együtt részt vettünk az Olimpia park rendezésével kapcsolatos tanácskozáson az V. kerületi Főépítészi Irodán; véleményünket hivatalos levélben közöltük. Előzetes véleményt nyújtottunk be a városfejlesztési főpolgármester-helyetteshez a fővárosi településszerkezeti terv és fővárosi rendezési szabályzat készítésével kapcsolatban. (Schnier Mária)
Levegőtisztaság-védelem – Folytattuk a LIFE+ projekt keretében a villanybuszos kampányunkat, amelynek keretében aláírásokat gyűjtünk képeslapokon azzal kapcsolatban, hogy cseréljék le a budapesti buszokat alacsony, vagy nulla emissziós korszerű járművekre. Többször egyeztettünk a Vidékfejlesztési Minisztérium képviselőivel, ahol áttekintettük a PM10 csökkentési kormányprogram állását, és javaslatokat tettünk a következő lépésekre. Terjesztettük a dugódíjról szóló tanulmányunkat, amely a Budapestre tervezett kordonos dugódíj helyett vázol fel egy alternatívát. Ezzel kapcsolatban megkezdtünk egy műhelyvita szervezését a Fővárosi Önkormányzat (Városháza) Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottságában, ahol a döntéshozókkal közösen megvitatnánk a lehetőségeket. Feltettük a Facebookra a koromról szóló kisfilmet, amelyet magyarra szinkronizáltunk. A rajzfilm szemléletesen mutatja be a koromkibocsátás és az éghajlatváltozás közötti kapcsolatot, és a fő problémákat. Pécsen részt vettünk egy magyar fejlesztésű dízel-részecskeszűrő mérésein és a Csizi Péter alpolgármesterrel ezzel kapcsolatban folytatott egyeztetésen. (Szabó Zoltán)
Környezeti Tanácsadó Iroda – Egyházasfalu általános iskolájának felső tagozatát sikerült időlegesen megmenteni a bezárástól azzal, hogy „energia felsőtagozatot” hoznak létre, mely környezetvédelmi oktatásban részesíti jövő tanévtől a tanulókat. A megmentéshez tanácsadó irodánk is számtalan ötletet adott és cikket jelentetett meg. A Napos Napok kampány során nyílt napot tartottunk, ahol többen érdeklődtek a napenergia-hasznosítás lehetőségei felől és szakmai tanácsokat is kaptak. Hatásvizsgálati eljárást kikerülve épülne benzinkút Budakalász bevásárlóközpontja mellett, itt ügyfélként veszünk részt az eljárásokban. Ballószögön tájvédelmi területen épült illegális üzemcsarnokok, repülőgépgyár ügyében segítettünk a helyi lakosoknak. Ugyanitt a védett árvalányhajat is felszántották. Levelet írtunk német társszervezeteinknek a német tulajdonú Mátrai Erőmű lakosság részére történő lignitárusítása kapcsán. (Lenkei Péter)
Jogi ügyek – A jogi tevékenységeket tartalmazó projektek folyamatos ügyei és a lakossági környezeti tanácsadó iroda jogi természetű ügyei mellett fellebbezést és szakértői indítványt írtunk a József nádor téri mélygarázzsal kapcsolatos közigazgatási perben, módosító javaslatokat tettünk az elektronikus útdíjról szóló törvényjavaslathoz, előadást írtunk és felkészültünk a végül elmaradt, légszennyezésről szóló Fenntartható Fejlődési bizottsági meghallgatásra, és bejelentkeztünk ügyfélként a Bakonycsernye barnaszénbánya egységes környezethasználati engedélyezési eljárásába. Megbeszélést folytattunk az ombudsmani hivatal (AJBH) illetékeseivel, elsősorban a levegőtisztasági témákra összpontosítva. (Dr. Bendik Gábor)