A Levegő Munkacsoport tevékenysége 2022 februárjában
Minden hónapban rövid összefoglalót teszünk közzé az előző hónapban végzett munkánkról.
Levegőminőség-védelem – A Mérj velünk! kampány folytatódik, még 150 mérőműszert ingyen biztosítunk iskolák számára. Ebben a hónapban ismét sokan kerestek meg minket a szomszédjukban tapasztalt hulladékégetés miatt. Az orosz ERA Alapítvánnyal közös projekt keretében a következő Levegőminőség Sétát tavaszra tervezzük. A különböző levegőminőség-mérő eszközök adatait elemző szakdolgozati konzultációt tartottunk Corvinus Egyetemmel közösen. A Fővárosi Önkormányzattal, a BKM-mel és HUMUSZ egyesülettel közös kampányt kezdtünk az égetések ellen, amelynek keretében figyelemfelkeltő plakátok jelentek meg város-szerte. (Szegő Judit)
Közlekedés – Figyelemmel követtük az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E) előadásait a nulla széndioxid-kibocsátású gépjárművek piaci részesedése gyors növelésének esélyeiről. Ott voltunk az európai Tiszta Városok Kampány keretében készült nagyszabású városértékelő tanulmány online bemutatóján. Vennél egy tehenet napi egy pohár tejért? – tettük fel a kérdést új videónkban, amely ezen Kampány részeként készült, és a közautók használatára buzdít. Véleményeztük a T&E állásfoglalás-tervezetét az emissziókereskedelem tervezett kiterjesztéséről a közlekedésre. Hírt adtunk arról, hogy a nagy légitársaságok támogatják az európai éghajlatvédelmi intézkedéseket.
Megtartottuk február nyolcadikán a négy volt szocialista államban – Litvániában, Lengyelországban, Magyarországon és Romániában – a személyszállítás dekarbonizációjának lehetőségeit felmérő, a német Szövetségi Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Nukleáris Biztonsági Minisztérium (BMU) által létrehozott Európai Klímavédelmi Kezdeményezést (EUKI) támogatásával dolgozó nemzetközi projekt első magyarországi munkaértekezletét. A munkaértekezleten szó volt a projektben készülő tervezéstámogató eszközről és két ígéretes széndioxid-kibocsátást csökkentő lehetőségről, a munkahelyi közlekedési tervről és a városi útdíj bevezetéséről Budapesten. (Vargha Márton)
Településfejlesztés, zöldfelület védelem, földvédelem – Február 3-án megküldtük a Józsefvárosi Polgármesteri Hivatal Városépítészeti Irodájának észrevételeinket Józsefváros Önkormányzata Képviselő-testületnek rendelet tervezetéről a Budapest VIII. kerület, József krt.–Népszínház utca–Teleki László tér–Fiumei út–Orczy tér–Orczy út–Nagyvárad tér–Üllői út által határolt terület (Csarnok negyed, Corvin negyed, Magdolna negyed, Orczy negyed és Losonci negyed) Kerületi Építési Szabályzata tervezetével kapcsolatban. Észrevételeink főbb elemei: „A természeti környezet és környezeti elemek védelmére vonatkozó előírások” című fejezetben kifogásoltuk, hogy a személygépjármű-parkolókban csak minden 6 db parkolóhely után árnyékolás céljából írták elő 1 db fa ültetését. Megjegyeztük, hogy tekintettel a parkolókat látogató gépjárművek érkezésükkor és távozásukkor történő légszennyezésére, a rendelet azt írja elő, hogy minden 4 db parkolóhely után 1 db közepes vagy nagy lombkoronát növelő fát kell ültetni. Kifogásoltuk a közparkokban gépjármű-parkolóhelyek elhelyezésének szabályozását. Kifejtettük azt a véleményünket, hogy mivel a közparkok megközelítése közösségi közlekedéssel is megoldható, ezért a közparkok területén ne legyen gépjárműtárolási lehetőség. Észrevételünket a rendelettervezetben szereplő, Józsefváros zöldterületi ellátottságának gyenge állapotát mérlegelő idézettel támasztottuk alá.
Február 7-én megküldtük a Pest Megyei Kormányhivatal Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Hulladékgazdálkodási Főosztályának a Budaörs 4134/9 és 4134/29 hrsz, ingatlanokon kereskedelmi épület építésére vonatkozó előzetes vizsgálati eljárásra vonatkozó, munkatársaimmal együttesen megállapított észrevételeinket. Ennek rövid tartalma: A vizsgálati dokumentáció szerint 34515 négyzetméter területű, 16006 négyzetméter erdőt tartalmazó tervezési területen egy bútoráruházat és kisebb kereskedelmi és vendéglátó egységeket tartalmazó beépítést terveznek. Kifogásoltuk, hogy az előzetes vizsgálati dokumentáció csak a bútoráruház tetejéről közöl vázlatos felülnézeti rajzot, a többi épület és a terepszint alatti beépítés helyfoglalását nem ábrázolja. Kifogásoltuk, hogy az igénybe venni tervezett erdővel kapcsolatos részletes leírásokban lebecsüléssel nyilatkozik az erdő minőségi értékéről. Fontosnak tartotta megjegyezni, hogy egyik érintett rész sem áll védelem alatt. Az előzetes vizsgálati dokumentáció hasonló megjegyzései miatt nem látjuk biztosítottnak az építkezéssel megcsonkítani tervezett erdő sorsát. Észrevételünkben megjegyeztük, hogy a vizsgálati dokumentációban közölt légi felvételen látható erdő fontos szerepet játszik a Baross utca északi oldalán lévő lakóterületek levegőjének tisztításában és tájesztétikai szerepe is lényeges. Leírtuk, hogy a napokban készített légi felvételeket összevetve az Előzetes Vizsgálati Dokumentációban a tervezett létesítménnyel kapcsolatban közölt vázlatos rajzokkal, arra a következtetésre jutottunk, hogy a tervezett létesítmény éppen a véderdő funkciót is betöltő erdő fás szárú állományának legnagyobb részét venné igénybe. Feltétlenül fontosnak tartottuk környezeti hatástanulmány tartalmi követelményeinek megállapítását a tervezett létesítmény megvalósíthatóságának megítélése szempontjából.
Február 16-án megküldtük észrevételeinket a Budapest Főváros Főpolgármesteri Hivatal Civil Irodája, és Kerpel-Fronius Gábor főpolgármester-helyettes részére a Budapest Fővárosi Önkormányzat által közvetlenül igazgatott területek fás szárú növényeinek védelméről szóló Budapest Főváros Önkormányzata Közgyűlése (…) önkormányzati rendeletének tervezetéről.
A rendelettervezetben majdnem minden § tartalmazza az „élet-, egészség vagy vagyonvédelmi okból történő” fakivágás kifejezést. Erre vonatkozóan sok tételnél, valamint általánosságban is megjegyeztük, hogy a vagyonvédelmi ok tartalmát minden esetben konkrétan tisztázni szükséges. A 7. § (1) bekezdésének szövegében fakivágás indoklásaként szerepel az „adott tevékenység” kifejezés a fakivágás indoklásaként. Az „adott tevékenység” mibenlétének tisztázását tartottuk szükségesnek. A § megfogalmazása miatt szükségesnek tartottuk minden konkrét esetben nyilvános tárgyalás összehívását az ügy valamennyi érintettjének részvételével. A 7.§ (2) bekezdésének szövegében fakivágások indoklásaként szerepel a „beruházás” szó. Ezzel kapcsolatban is szükségesnek tartottuk a konkrét esetekben nyilvános tárgyalás összehívását az ügy valamennyi érintettjének részvételével.
Február 22-én részt vettünk Józsefváros vagyongazdálkodási tervével kapcsolatos online tanácskozáson. Mivel a tanácskozás nagyrészt arról szólt, hogy Józsefváros rossz állapotban lévő lakóépületeinek, lakásainak felújítására pénzalap szerzéséhez egyes beépítetlen területek eladását beruházó vállalkozásokkal szükséges megtárgyalni, hozzászólásunkban kértük, hogy az Önkormányzat ügyeljen arra, hogy a beruházások volumene ne legyen olyan mértékű, hogy forgalomvonzásával problémát okozzon Józsefváros környezeti minőségében. (Schnier Mária)
Uniós költségvetés – Hírt adtunk arról, hogy meg tudná hozni azokat az intézkedéseket a magyar kormány, amelyek révén elhárulhatnak az akadályok az uniós támogatások további folyósítása elől. Ehhez a Levegő Munkacsoport részletes javaslatokat dolgozott ki, amelyekről az Európai Bizottság is elismerően nyilatkozott. Levelet írtunk az Európai Bizottságnak, amelyben részletesen kifejtettük, milyen változásokat tartunk szükségesnek a Partnerségi Megállapodás tervezetében annak érdekében, hogy Magyarország hozzájusson a következő pénzügyi ciklus uniós támogatásaihoz. Megbeszélést folytattunk a témáról Írország budapesti nagykövetével, majd a Francia Nagykövetség gazdasági tanácsosával. Részt vettünk a CAN Europe Uniós Zöld Költségvetés Munkacsoportjának, valamint Pénzügyi Reform Munkacsoportjának megbeszélésén. Komáromban felszólaltunk a kiemelt beruházások elleni kampány demonstrációján. Részt vettünk az Európai Bizottság Gazdasági és Pénzügyi Főigazgatóságának konferenciáján az EU gazdasági kormányzásáról. Más európai civil szervezetekkel közös levelet írtunk az Európai Bizottságnak, kifogásolva, hogy a kormányok nem konzultálnak megfelelően a civil szervezetekkel a tervezett uniós támogatásokról. (Lukács András)
Környezeti Tanácsadó Iroda – A Levegő Munkacsoport részt vesz az EU4EU programban, amelynek keretein belül külföldi diákokat fogad a 2022-es év során szakmai gyakorlatra különböző európai egyetemekről. A szakmai gyakorlat során a diákok közreműködhetnek az éppen zajló projektekben. (Wende Rebeka)