Nem az üzemanyagár csökkentése a megoldás

Az ukrajnai háború drámai módon világította meg Európa energiafüggését Oroszországtól és az üzemanyagárakat az elmúlt évtized legmagasabb szintjére emelte. Az áremelkedésre reagálva az Európai Unióban 18 kormány csökkentette az üzemanyagok árát – állítólag azért, hogy enyhítse a polgáraikat sújtó hatásokat. A Tiszta Városok Kampány új tanulmánya szerint azonban az üzemanyagár-csökkentésnek sokkal több a kára, mint a haszna. A tanulmány több lehetőséget is felvázol a lakossági terhek igazságos csökkentésére.

Az üzemanyagárak csökkentése megnövelte az üzemanyag-felhasználást, súlyosbítva a légszennyezést és a klímaválságot. Emellett több bevételt is jelent az orosz kormánynak, így az Ukrajna elleni háborúja finanszírozásához is jelentősen hozzájárul.

Bár a kormányok az infláció elleni küzdelemmel is indokolták az intézkedéseiket, aligha van más, ami magasabb inflációt okoz, mint a háború és a környezet pusztulása – mindkettő rengeteg betegséghez és halálesethez, valamint a gazdasági javak megsemmisítéséhez vezet. Hosszabb távon az üzemanyagárak támogatása növekvő államháztartási hiányt és államadósságot is eredményez. Végső soron tehát az adófizetőknek kell majd finanszírozniuk az üzemanyagár-csökkentést magasabb államadósság, illetve romló közszolgáltatások formájában.

Sérül „a szennyező fizet” elv is. Az üzemanyagok adója ugyanis messze nem fedezi a gépjárműközlekedés okozott károkat. A nagy olajvállalatok az EU-ban eddig 13 billió eurós társadalmi és környezeti adósságot halmoztak fel, aminek mindössze 5 százalékát fizették meg.

Az üzemanyagárak csökkentése társadalmilag is rendkívül igazságtalan, hiszen a háztartási statisztikák szerint az EU-ban a lakosság leggazdagabb 10 százaléka nyolcszor annyit költ üzemanyagra, mint a legszegényebb 10 százaléka. A valós helyzet azonban ennél sokkal rosszabb, hiszen a gazdagabb polgárok sokszor céges autókat használnak (ráadásul az átlagosnál nagyobb fogyasztással), ami nem jelenik meg a háztartási statisztikákban.

Az üzemanyagfogyasztás támogatása helyett a kormányok valódi megoldásokkal kellene, hogy segítsenek a polgároknak megbirkózni a jelenlegi energiaválsággal. Olyan megoldásokkal, amelyek csökkentik az olaj iránti keresletet, társadalmilag igazságosak, és elősegítik a környezetünk állapotának javulását.

„Az üzemanyagárak támogatása miatt a T&E számításai szerint a magyar államháztartás várhatóan mintegy 50 milliárd forint bevételtől esik el. Ebből az összegből a lakosság legszegényebb 20 százalékát személyenként 26 ezer forinttal lehetne támogatni, vagy 2,2 millió kerékpár áfáját lehetne 27-ről 5 százalékra csökkenteni, vagy 10 millió éves közkerékpárbérletet lehetne nyújtani, vagy 10 millió 10 kilométernyi díjmentes autómegosztásos utazást lehetővé tenni” – állapította meg Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke.

„A kormányoknak haladéktalanul vissza kellene vonniuk az üzemanyagár-csökkentéseket, az autózást pedig az említetteken kívül még olyan intézkedésekkel is mérsékelniük kellene, mint a helyközi tömegközlekedés színvonalának emelése és a rendszeres autómentes napok megszervezése" – jelentette ki Vargha Márton, a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse.

Az eredeti angol nyelvű tanulmány itt, a Levegő Munkacsoport által készített és kissé átszerkesztett magyar fordítása itt található.

 

Hírfigyelő