A közösségi közlekedés leépítése nem megoldás
Levélben kérdezte meg Bajnai Gordon miniszterelnöktől a Levegő Munkacsoport, hogy mivel indokolja a kormány a 2010-re tervezett 70 milliárd forintos elvonást a közösségi közlekedéstől. Senki sem hiszi el ugyanis a kormány magyarázatát, hogy ezáltal egy „magasabb színvonalú közlekedési rendszer valósul meg”. Nyilvánvaló, hogy ennek az ellenkezője lesz az eredmény, óriásit zuhan majd a színvonal. Arra is választ vár a civil szervezet, hogy miért nem tesz semmit már évek óta kormány az óriási gazdasági és társadalmi károkat okozó jelenségek a visszaszorítására, hiszen ezáltal hatalmas forrásokhoz jutna az ország, amelyeket egyebek mellett a közösségi közlekedés fejlesztésére lehetne fordítani. Miért nem hasznosítja a kormány azon országok példáit, ahol sikeresen vették fel a küzdelmet a hasonló káros jelenségekkel szemben? Ehelyett miért teszi meg a közösségi közlekedést bűnbakká az ország bajaiért?
Egy válságkezelő kormánynak azokat a tevékenységeket kellene előnyben részesítenie, amelyek leginkább elősegítik a válságból történő kilábalást. A hazai és nemzetközi tapasztalatok szerint a közösségi közlekedés éppen ez utóbbiak közé tartozik. Az európai országokban a közösségi közlekedésben létrehozott minden munkahely átlagosan 2,5 további munkahelyet eredményez más ágazatokban. A közösségi közlekedés használata jelentősen csökkenti az energiafüggőségünket, és ezáltal javítja az ország fizetési mérlegét. Amennyiben valaki közösségi közlekedést használ személygépkocsi helyett, évente átlagosan mintegy 500 liter üzemanyagot takarít meg. A közösségi közlekedés használata további óriási megtakarításokat eredményez az országnak, mivel csökkenti a közlekedés okozta környezetszennyezésből, balesetekből, torlódásokból adódó károkat. (Ezen károk mértéke az Európai Unióban a GDP mintegy 7 százalékának felel meg.)
Az elmúlt években az egyre romló színvonalú szolgáltatások és a drasztikusan megemelt viteldíjak miatt elpártolnak az utasok, amit a kormány láthatólag úgy értelmez, hogy csökken az igény a közösségi közlekedésre. Ezzel szemben számtalan példa bizonyítja, amennyiben a közösségi közlekedést megfelelően fejlesztik, ugrásszerűen növekszik az utasok száma. A kormány feladata az lenne, hogy a közúti közlekedésnek nyújtott mértéktelen támogatások helyett a közösségi közlekedést támogassa. Így például a kilométer-arányos útdíj haladéktalan bevezetésével meg kellene szüntetni azt az állapotot, hogy a – nagyrészt külföldi – kamionok gyakorlatilag ingyenesen használják és teszik tönkre az adófizetők pénzén, ezermilliárdos összegekből kiépített gyorsforgalmi úthálózatunkat. Határozott lépéseket kellene tenni az autóroncsok illegális bontásának felszámolására, ami évi 500 milliárd forintos „üzletág” a feketegazdaságban. A példák még hosszan sorolhatók.
A miniszterelnöknek írt levél itt olvasható.