Ahogy zajlanak szép fővárosunkban az útfelújítási, hídfelújítási munkák, időnként jelentős útkapacitást csökkentő lezárásokra is sor kerül. Ilyen volt a Szabadsághíd és a Margit híd rekonstrukciója, és ilyen napjainkban a Ferenciek terének teljes átépítése. A lezárás előtt a sajtó általában félreveri a harangot, óriási dugókat jelezve előre, utána pedig meglepődve tájékoztat arról, hogy a város és autósaink alkalmazkodtak, a katasztrófa elmaradt. A Ferenciek tere kapcsán is olvastunk ilyen előrejelzéseket, majd annak beismerését, hogy a sávok lezárása nem okozott különösebb torlódást. Érdemes megnézni néhány forgalomfelvételi napi idősort a Ferenciek teri sávlezárás előtt és alatt.
Megszűnő városi autópályák című cikkünkben már bemutattuk a világ számos városát, ahol csökkentették a közúti kapacitást, és mégsem omlott össze a forgalom. Sőt említettük Cairns, S., Hass-Klau, C. és Goodwin, P. B1. tanulmányát is az általuk megvizsgált mintegy hatvan esetről a világ különböző városaiban, amely kimutatta: az útlezárások, útszűkítések nem idéztek elő a korábbinál nagyobb forgalmi dugókat. Ezekre a nemzetközi tapasztalatokra és a forgalomfigyelések adataira építve szorgalmazza a Levegő Munkacsoport évek óta, hogy a budapesti belvárost átszelő Rákóczi úton és a Kossuth Lajos utcán szűnjön meg egy-egy közúti sáv, és helyettük biciklisávot építsenek ki, szélesítsék a járdát. Volt már egy közös konkrét kezdeményezése erre 2009-ben a Levegő Munkacsoportnak és Ikvai-Szabó Imre akkori főpolgármester-helyettesnek, hogy adjunk át a gyalogosoknak, az arra lakóknak és a vásárlóként az üzleteket járóknak a nyári szünetben pár hétre mindkét irányban egy sávot a Kossuth Lajos utcában. Ismert volt a forgalomszámlálási adatokból, hogy a forgalmat a megmaradó sávok is el tudják vinni, tehát kockázat nem volt. Mégis, hatalmas ellenkampány indult, és a megvalósítástól végül visszalépni kényszerült a Fővárosi Önkormányzat.
Most más a helyzet. A Budapest Szíve programban elhatározott belvárosi rekonstrukció megvalósításához mindenképpen el kellett venni egy sávot a Budáról jövő autóktól a hídfőtől nagyjából a Pesti Ferences Templomig. Ha ez a változás nem duzzaszt vissza forgalmat Budán, ott, ahonnan jönnek az autók, és nem csökkenti jelentősen a forgalmat a Rákóczi úton, akkor abból már következik, hogy ezt a személyautó-forgalmat le lehet bonyolítani végig egy sávon.
A Budapesti Közlekedési Központtól, a BKK-tól kapott és a mellékletben látható grafikonok a forgalmat mutatják a lezárás előtt, február hatodikán piros színnel és a lezárás harmadik napján, február 11-én kékkel. A Blaha Lujza térnél láthatóan kisebb volt a forgalom, mint a lezárás előtt, de az láthatóan nem a lezárás miatti visszafogás, hanem annak a következménye lehet, hogy kevesebb gépkocsi ment át az Erzsébet hídon. Erre abból következtettünk, hogy délután fél hat és hét óra között ugyanolyan szintre ment föl a forgalom február 11-én, mint amekkorát február hatodikán mértek, tehát az útvonal elbírja a nagyobb forgalmat is. A többi grafikon tanulmányozása alátámasztja ezt a véleményünket, ugyanis a Hegyalja útról a belső sávban általában kevesebb gépkocsi hajtott a hídra a lezárás utáni számláláskor, mint előtte. A Gellért téren a Bartók Béla út torkolatában készült felvételek azt mutatják, hogy valamivel kevesebb gépkocsi érkezett ide a lezárás utáni számláláskor. Végül a Petőfi híd budai hídfőjének forgalma a híd felé nem mutat lényeges különbséget, ami azt mutatja, hogy arra nem szivárgott el dél-budai forgalom a lezárás miatt.
A Budaörsi úti számlálás jelentősnek látszó növekedést mutat. Ez az emelkedés azonban a Hegyalja út és az Avar utca kereszteződésénél már nem látszik, a gépkocsik jelentős része tehát az Alkotás utcán folytathatta az útját. Két nap összevetéséből ugyan nem lehet általános érvényű következtetést levonni, de az azóta eltelt időben sem jött hír arról, hogy az Erzsébet híd pesti hídfőjénél végzett munkálatok miatt beállt volna a forgalom Budapesten.
Vargha Márton
a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse
Melléklet:
A gépjárműforgalom nagysága Budapest egyes helyein a Ferenciek teri sávlezárások előtt és után
1 Cairns, S., Hass-Klau, C., Goodwin, P. B. (1998): Traffic impact of highway capacity reductions: assessment of the evidence. London: Landor Publishing.