A Levegő Munkacsoport tevékenysége 2015 novemberében
A Levegő Munkacsoport tevékenysége 2015 novemberében
Minden hónapban rövid összefoglalót teszünk közzé az előző hónapban végzett munkánkról.
Közlekedés – Folytattuk a Volkswagen botrány hazai reagálásának követelését, illetve hozzá kapcsolódva írtunk leveleket minisztereknek, európai parlamenti képviselőknek az új gépkocsik kibocsátási ellenőrzésének minél szigorúbb ellenőrzése érdekében.
Ismertettük az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E) új tanulmányát, amely szerint Európa-szerte folyamatosan csökken az üzemanyagadó, ami jelentősen ösztönzi a közúti közlekedés növekedését. Így például 2004 és 2014 között a 95-ös benzin adója reálértéken 37, a gázolajé pedig 29 százalékkal csökkent Magyarországon.
Megbeszélést folytattunk a Jedlik Ányos Klaszter vezetőivel arról, miben tudunk együttműködni a jövőben. Elmondtuk, miért nem jó, ha beengedik a buszsávba a villanyautókat.
Részt vettünk az Integrált Közlekedési Operatív Program Monitoring Bizottságának ülésén, ahol a 2015 és 2016. évi pályázatokra fordítható keretekről volt szó.
Lukács András előadást tartott a Budapest Körben, milyen adaptív városi útdíj bevezetését javasolja a Levegő Munkacsoport a dugódíj kivethetősége érdekében. Elmondta, hogy elképzelésünk szerint a dugódíj egy helytől és napszaktól függő felár a levegőszennyezési és kilométer-arányos útdíjra. A hozzászólók jónak tartották a javaslatot.
Befejeződött az Európai Innovációs és Technológiai Intézet „Climate KIC Pioneers in Practice” programja szervezésében egy hónapig nálunk dolgozó szlovén Tadej Žaucer munkája, aki öt budapesti általános iskola körzetében mérte föl a gyalogos és kerékpáros iskolába járás lehetőségeit, és figyelte meg, hogyan járnak a gyerekek iskolába.
Pedro Nunes, aki szintén a „Climate KIC Pioneers in Practice” program keretében dolgozott nálunk egy hónapig, döntéshozókkal és szakértőkkel készített interjúkat arról, hogyan vélekednek a közlekedési eredetű üvegházhatású gázkibocsátás csökkentési lehetőségeiről.
Aktívan részt vettünk a Magyar Közlekedési Klubbal közösen a BKK által tervezett felszíni tömegközlekedési átszervezés véleményezésében.
Lukács András a Magyar Közgazdasági Társaság Logisztikai Szakosztályának ülésén tájékoztatást adott az egyes légszennyező anyagok kibocsátási határértékeiről szóló irányelvvel (NEC irányelv) kapcsolatos fejleményekről, különös tekintettel a közlekedési vonatkozásokra.
Levelet írtunk Tarlós István főpolgármesternek, kérve a szmogriadó-rendelet rendelkezéseinek szigorítását. (December 11-i sajtótájékoztatóján Tarlós István egy kérdésre azt válaszolta, hogy szakértők dolgoznak a szmogrendelet átalakításán.)
Részt vettünk a Magyar Autóbusz Szövetség éves konferenciáján. (Vargha Márton, Lukács András)
Levegőtisztaság-védelem – A novemberi szmog epizód után levélben kértük Tarlós István főpolgármestert a budapesti szmogriadó-rendelet szigorítására, mivel a szmogriadó jelenlegi rendelkezései semmilyen gyakorlati javulást nem tudtak biztosítani a légszennyezettség terén.
A lakossági fűtésből eredő szennyezés visszaszorítását sürgettük, és ismertettük javaslatainkat a probléma megoldására az Országgyűlés Fenntartható Fejlődés Bizottságának azon ülésén, amely a PM10-kibocsátás csökkentéséről szóló kormányzati intézkedési program végrehajtását tárgyalta. A bizottság a témát a Levegő Munkacsoport kezdeményezésére tűzte a napirendjére.
Egyeztetést folytattunk az MGYOSZ-szal a háztartási tüzelés okozta légszennyezés csökkentési lehetőségeiről.
Emeljék fel a szavukat a személygépkocsik és könnyű tehergépkocsik károsanyag-kibocsátását korlátozó uniós rendelet gyengítése ellen az Európai Parlament Környezetvédelmi Bizottságának november 10-i ülésén – ezt kértük a Levegő Munkacsoport a Bizottság magyar tagjainak írt levelünkben.
Látogatást tettünk a Drezdai Műszaki Egyetemen, ahol az elektromobilitás és a dízeljárművek szennyezésének csökkentése témakörében folytatott egyeztetést a lehetséges együttműködésről.
Részt vettünk a budapesti Klímameneten. amelynek szervezésében és üzenetének megfogalmazásában közreműködött.
Tájékoztató anyagot készítettünk angol nyelven a magyar energiapolitikáról az EKO-UNIA nevű lengyel szervezet felkérésére.
Részt vettünk az Ökopódium „A párizsi klímacsúcs elé” című rendezvényén.
Részt vett az EMLA tanácskozásán a magyarországi energiatervekről. (Madarassy Judit)
Településfejlesztés, zöldfelület védelem, földvédelem – Részt vettünk Budapest X., XI., XIII. és XIV. kerületi önkormányzatai településrendezési eljárásaiban.
A Budapesti Közlekedési Központ Stratégia és Innováció Igazgatóságától levélben kértük a Bartók Béla út keresztmetszeti újrafelosztásának terveibe való betekintés lehetőségét. A lehetőséget megkaptuk, és tárgyalásokat folytattunk a témában.
Levelet intéztünk a Budapesti Közlekedési Központ Stratégia és Innováció Igazgatóságához a Petőfi híd budai le-felhajtójában tervezett kerékpárút miatt kivágásra tervezett fák ügyében, miután a témát az illetékes kertészeti szakértőkkel megtárgyaltuk.
Levelet intéztünk a XI. kerületi polgármesterhez azzal a kéréssel, hogy a Bartók Béla út újrafelosztásának terveiről tájékoztassa a lakosságot.
Részt vettünk a XI. kerület Gazdasági bizottságának ülésein, mivel minden jelentős kerületi döntés ebben a bizottságban történik.
Levelet intéztünk a Közép-Duna-völgyi Vízügyi Igazgatósághoz a kavicsbánya-tavak feltöltésének problematikája és ezzel kapcsolatban a felszín alatti víz védelme tárgyában.
Közreműködésünkkel újabb 25 hektár termőföldet és Natura 2000 területet sikerült megvédeni a kavicsbánya-nyitástól.
Levelet intéztünk dr. Szeneczey Balázs főpolgármester-helyetteshez, a BKV-DBR Metró Projektigazgatósághoz, valamint a Budapesti Közlekedési Központhoz a 4-es metró Őrmezői végállomásánál átadott 485 férőhelyes P+R parkoló fásítása érdekében.
A Kiemelt Kormányzati Beruházások Központja válaszlevelében arról adott tájékoztatást, hogy egyetértenek a Levegő Munkacsoport azon javaslatával, hogy a 2017. évi úszó világbajnokság létesítményei miatt a Dagály Fürdőnél kivágott fákat pótolni kell, mégpedig a helyszín közelében.
A gyors áttekinthetőség és egyértelműség érdekében pontokba szedtük, hogy a Levegő Munkacsoport mit támogat, és mit utasít el a Városligettel és a Nyugati pályaudvarral kapcsolatos tervekből. Egyeztetést folytattunk Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettessel „A Városliget továbbfejlesztése a Nyugati pályaudvar irányába” projekttervről annak érdekében, hogy a Fővárosi Önkormányzat támogassa a megvalósítását.
(Schnier Mária)
Indikátorok – Közzé tettük javaslatainkat Budapest élhetőségi indikátoraira. (Lukács András)
Civil szféra, „Merjünk változtatni!” – A Norvég Civil Támogatási Alap (NCTA) által támogatott projekt keretében folytatódott a segítségnyújtás a csatlakozott szervezeteknek: alapszabály-módosítással és közhasznúsági jelentéssel kapcsolatos hiánypótlási tanácsadás, stratégia készítésében közreműködés. Felkészültünk a december 1-jei képzésre, melyen részben az eddigi egész időszakot felölelő értékelést és a következő, rövid időszak terveinek egyeztetését tűztük ki célul, másrészt meghívott előadó bemutatja majd a Breki nevű projektmenedzsment programot, amit a szervezetek hasznosíthatnak a következőkben. A menedzseri önkéntesekkel a közös munka folytatódott. (Horváth Zsolt, Papp Zsuzsanna, Szegő Judit)
Környezeti Tanácsadó Iroda – Légszennyezés mérést végeztünk, mellyel bebizonyítottuk, a fűtés légszennyezése a hegyi levegőt is képes komolyan elszennyezni olyan települések környékén, melyek a tiszta levegőről híresek.
A Levegő Munkacsoport helyi lakosok felkérésére Gödön megmérte, hogy milyen légszennyezést okoz az avarégetés Gödön. A mérések bebizonyították, hogy a szennyezés súlyosan egészségkárosító mértékű. A Levegő Munkacsoport erről szóló jelentésének hatására Göd polgármestere azonnal rendkívüli képviselőtestületi ülést hívott össze, amely betiltotta az avarégetést a településen.
Környezeti Tanácsadó Irodánk novemberben a megszokottnál több ipari üzem telepítésével és környezetszennyezésével foglalkozott. Ügyfélként rész veszünk egy pomázi hulladékfeldolgozó engedélyezési eljárásában és több szentendrei cég légszennyezését jelentettük az illetékes hatóság felé. Továbbra is sok kormoló BKV buszra érkezett panasz, ezeket bejelentéseink alapján sorozatban javítja a közlekedési vállalat.
(Lenkei Péter)
Jogi tevékenység – A jogi tevékenységeket tartalmazó projektek folyamatos ügyeit és a lakossági környezeti tanácsadó iroda jogi természetű ügyeit folyamatosan intéztük. Előkészítettük a Levegő Munkacsoport Alapszabályának módosítását, részt vettünk a Levegő Munkacsoport közgyűlésén és előkészítettük a bírósági beadványt. Részt vettünk az Európai Ombudsman előadásán. Cikket írtunk a budaörsi szupermarket építési engedélyezési ügyéről. Előkészítő iratot írtunk és részt vettünk egy tokaji lakos személyiségi jogi perének tárgyalásán. Részt vettünk a Burattino Egyesület alapszabály-módosításával kapcsolatos megbeszélésen. Részt vettünk a szupermarket-építés ellen tiltakozó nagykovácsi lakosokkal folytatott megbeszélésen. (Dr. Bendik Gábor)