A Levegő Munkacsoport tevékenysége 2022 szeptemberében

Minden hónapban rövid összefoglalót teszünk közzé az előző hónapban végzett mun­kánkról.

 

Levegőminőség-védelem – A Mérj velünk! kampány folytatódott, már csak 30 mérőműszert tud ingyen biztosítani a Levegő Munkacsoport iskoláknak. Az iskolák, tanárok számára létrehozott Facebook csoport aktivitása, 400 csatlakozó fölé nőtt. Az augusztus 29-én iskolák, tanárok számára tartott konferenciát nagy érdeklődés követte.

Miután a Nemzeti Népegészségügyi Központ közleményt adott ki, amely szerint „Jelenleg országosan nagyon magas a pollenterhelés … Az elkövetkező két hétben továbbra is erős tünetekre számíthatnak a parlagfű pollenre érzékenyek”, a Levegő Munkacsoport arra hívta fel a figyelmet, hogy pollenallergia fő oka a légszennyezés.

Csak Magyarországon évente 13 ezer emberéletet követel, és ezermilliárdos anyagi terhet jelent a levegőszennyezés. Ezért a Betegszervezetek Magyarországi Szövetsége és a Levegő Munkacsoport közös levelükben arra kérték Pintér Sándor belügyminisztert és Nagy Sándor agrárminisztert, hogy tegyenek érdemi lépéseket arra, hogy megvédjék az emberek egészségét a légszennyezéstől, továbbá támogassák a tiszta levegőre vonatkozó uniós előírások szigorítását annak érdekében, hogy azok legkésőbb 2030-ig teljes mértékben megfeleljenek az Egészségügyi Világszervezet (WHO) 2021-ben megújított levegőminőségi ajánlásainak. (Szegő Judit)

 

Közlekedés – Aktívan részt vettünk a Balázs Mór Klub találkozóján a budapesti városi logisztika megújításáról. Különféle internetes megbeszéléseken vettünk részt, amelyeket a brüsszeli székhelyű Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség szervezett az európai közlekedés széndioxid- és egyéb szennyezőanyag-kibocsátásának csökkentése témakörben. Brünnben volt egy európai városi közlekedési konferencia, sok érdekes előadással, melyeket a világhálón tudtunk követni. A hónap legérdekesebb eseménye az IRF (Nemzetközi Útügyi Szövetség) webkonferenciája volt, melyen a Ptolemus szakértője beszélt a városi útdíjszedés fejlődéséről, és amelyen bemutatták a városi útdíj brüsszeli bevezetését a Brüsszeli Régióban: az útdíjkivetést beépítik a BudapestGO-hoz hasonló brüsszeli SmartMove mobiltelefonos appba. Ott voltunk a Magyar Közlekedési Klub által szervezett konzultáción a budapesti villanybuszos tapasztalatokról és távlatokról. (Vargha Márton)

 

A Tiszta Városok Kampány (CCC) több megbeszélésén is részt vettünk. A projekt keretében tanulmány készült az autómentes napok bevezetésének lehetőségeiről, ami kimutatta, hogy az európai nagyvárosokban a lakosság többsége támogatja az elképzelést. A kutatásról tájékoztatást adtunk ki.

Részt vettünk a Fővárosi Önkormányzat által szervezett, levegőminőségről szóló közösségi gyűlésén, ahol előadást is tartottunk, és ebből az alkalomból egy tájékoztató anyagot készítettünk a résztvevők számára.

A miniprojekt a teherkerékpárokról elkészült: kis videó a teherbiciklizésről, melyen a Cargonómiával és a Gólya kiszállítókkal működünk együtt. Dolgoztunk az Utcák a Gyerekekért kampányon, amelynek fő eseménye októberben lesz: iskolákat kerestünk meg a részvételük érdekében.

Újra megrendeztük az Európai Autómentes Naphoz kapcsolódó Szelíd Motoros Felvonulást, melynek keretében egy és hat év közötti gyerekek lábbal hajtható kismotorjaikkal és futóbiciklijeikkel vették birtokba a Hősök terét. (Szegő Judit)

 

Uniós költségvetés, államháztartás – Szeptember 7-én részt vettünk az Energiaklub „Kiút a rezsiválságból: vágyak és lehetőségek” című konferenciáján.

Szeptember 9-én részt vettünk több hazai civil szervezet klíma-energia témájú stratégiázásán az MTVSZ-nél.

Szeptember 21-22-én aktívan részt vettünk az EUKI éves konferenciáján Berlinben.

Szeptember 21-én részt vettünk az Európai Éghajlatvédelmi Hálózat (Climate Action Network Europe) online stratégiai megbeszélésén, ahol más európai szakmai szervezetekkel közösen az alábbi témákról egyeztettünk: a jelenleg az Európai Unióban folyó háromoldalú megbeszélések az ETS, ESR és LULUCF témákról, különösen a közeledő téli időszak fényében, valamint kapcsolódó témák, mint például a piaci stabilizációs tartalék (MSR – Market Stability Reserve), valamint a közeledő COP27 klímacsúcs.

Szeptember 22-én részt vettünk egy webináriumon „Rövidtávú energiapiaci beavatkozások” címmel, ahol nemzetközi szakértők véleményét hallhattuk a témáról.

Szeptember 28-án részt vettük a Fejlesztéspolitikai Akadémia Partnerségi Megállapodás Monitoring Bizottság szakmai workshopján, ahol három, a 2014-2020-as operatív programok eredményességét, hatékonyságát és hatásosságát vizsgáló értékelést mutattak be: a szélessáv-fejlesztések és azok használatának értékelése; szociális település-rehabilitáció eredményességének értékelése; a Vidékfejlesztési Program környezeti szempontú eredményei. Az előadások diái ezen a linken elérhetőek.

Szeptember 30-án részt vettünk a Civil Society Europe internetes megbeszélésén a Helyreállítási Alapról és REPowerEU-ról.

Az idei ARC-kiállításra beérkezett közel 800 pályamű közül a zsűri 80-at választott ki bemutatásra, köztük a Levegő Munkacsoport egyik alkotását is.

Szeptember 29-én a Partnerségi Megállapodás Monitoring Bizottság ülésén a környezetvédő civil szervezetek delegáltjaként vettünk részt, ahol ismertettük a Kormány, az Európai Bizottság és más résztvevők számára az uniós támogatásokkal kapcsolatos észrevételeinket.

(Tarr Katalin, Lukács András)

 

Településfejlesztés, zöldfelület védelem, földvédelem – Szeptember 2-án „Kelenföld és Ferencváros állomások közötti kötöttpályás kapcsolat fejlesztése érdekében háromvágányú kapcsolat és új elővárosi megállók kialakítása” címmel a Pest Megyei Kormányhivatal (továbbiakban: Környezetvédelmi Hatóság) honlapján megjelent fejlesztés előzetes vizsgálati dokumentációjának linkjét megküldtük Kollonay Enikőnek, a fejlesztést ellenző, a Hamzsabégi parkot és az azzal határos lakóházakat védelmező szervezet képviselőjének azzal a céllal, hogy időben tudjanak reagálni az abban foglaltakra. Enikő megköszönte segítségünket és azonnal elkezdtek dolgozni az anyagon.

  1. Szeptember 4-én „Kelenföld és Ferencváros állomások közötti kötöttpályás kapcsolat fejlesztése érdekében háromvágányú kapcsolat és új elővárosi megállók kialakítása” címmel a Környezetvédelmi Hatóság honlapján megjelent fejlesztés előzetes vizsgálati dokumentációját áttanulmányoztuk.

  2. Szeptember 6-án a Környezetvédelmi Hatóság honlapján megjelent Budaörsi logisztikai központ létesítésével kapcsolatos előzetes vizsgálati dokumentáció tartalmával kapcsolatban tájékozódva, arra az eredményre jutottunk, hogy nem szükséges észrevételt tennünk ezzel a fejlesztési szándékkal kapcsolatban.

  3. Szeptember 12-én online tanácskozáson vettünk részt Barta Ferenc Budapest VIII. kerületi főépítésszel és Csutor Ágnessel, a VIII. kerületi Városépítészeti Iroda irodavezető-helyettessel azzal kapcsolatban, hogy a Palotanegyed 13. sz. tömbjének szabályozási tervéből a kerületi képviselő-testület törölte a „telek zöldfelületként fenntartandó része” szabályozási elemet. A témát a VIII. kerületi főépítész partnerségi egyeztetés keretében hirdette meg, de egyedül a Levegő Munkacsoporttól kapott ezzel kapcsolatban véleményt. Nem tartottuk helyesnek a Palotanegyed kevés zöldfelületének megőrzése céljából rendszeresített szabályozási elemnek még erre az egy tömbre vonatkozó törlését sem, mivel attól tartottunk, hogy a beépítéseket kezdeményezők ennek példáján felbátorodva, más tömbökben is kérni fogják a zöldfelületek megvédését biztosító szabályozás törlését. A főépítész azonban azt hozta fel mentségül, hogy sajnos teljesen tehetetlen ezekkel a fejlesztésekkel szemben, és jelenleg még a pontos helyfoglalásukat sem ismeri.

  4. Szeptember 19--én sikerként értelmezhettük a Környezetvédelmi Hatóság honlapján ezen a napon megjelent határozatot Kiskunlacháza 0526/13 hrsz. ingatlanon 12 ha 5071 négyzetméter területen tervezett kavicsbánya kérelemmel kapcsolatban. Ez a határozat – mely környezeti hatástanulmány benyújtását írja elő – ugyanis szinte példátlan a Hatóság legutóbbi évtizedben hozott határozatai között. A határozat az FKI-KHO szakmai véleménye mellett méltatja a Levegő Munkacsoport ezzel kapcsolatban benyújtott véleményét is. Véleményezésünkben határozottan elleneztük a kavicsbánya engedélyezését, és elemzésünkben rámutattunk az előzetes vizsgálati dokumentáció ellentmondásaira is.

  5. Szeptember 26-án úgy döntöttünk, hogy a Levegő Munkacsoport nem véleményezi a Környezetvédelmi Hatóság honlapján szeptember 1-jén „Kelenföld és Ferencváros állomások közötti kötöttpályás kapcsolat fejlesztése érdekében háromvágányú kapcsolat és új elővárosi megállók kialakítása” címmel közzétett előzetes vizsgálati dokumentációt. Tekintettel korlátozott kapacitásainkra, nem célszerű Kollonay Enikőékkel párhuzamosan véleményt nyilvánítani a III. vágány szükségességét illetően, de munkatársaink behatóan foglalkoznak a Hamzsabégi park fái védelmének és a parkba tervezett kerékpárút problémájával. (Schnier Mária)

 

Éghajlatvédelem – A hőszigethatás effektus vizsgálatát és csökkentését célzó projekt az év hátralevő részében előkészületi munkákat igényel, hogy a következő nyáron sok méréssel és figyelemfelhívó kampánnyal tudja a lakosok érdeklődését felkelteni.

Más civil szervezetekkel közösen ismét aggályunkat fejeztük ki amiatt, hogy a kormány megkönnyítette a fakivágásokat.

Új projektként a Levegő Munkacsoport elmélyed a használt sütőolaj importjának a témájában: az Európai Unió ilyen hulladékot hoz a területére, hogy azt zöld energiaforrásként számolja el, azonban valószínűsíthető, hogy a használt sütőolaj néven főleg pálmaolajat importál az EU. A lehetséges megoldásokat keressük közösen más európai civil szervezetekkel. (Szegő Judit)

 

Tanácsadó iroda – Ebben a hónapban már emelkedett azon megkeresések száma, akik a szomszédjukban tapasztalt hulladékégetés miatt keresték fel a szervezetet. (Szegő Judit)

 

Hírfigyelő