Hiteles széndioxid-kibocsátási adatokat az autókról!


Európában minden jószándék ellenére évről évre nő a közlekedés széndioxid-kibocsátása. A jelenség egyik, technikai jellegű okáról tartott konferenciát a Levegő Munkacsoport a Német Környezetvédelmi Segély szervezettel (DUH) és a brüsszeli székhelyű Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetséggel (T&E) együttműködve.

Évtizedekkel ezelőtt döntött úgy az Európai Unió, hogy fokozatosan csökkenteni kell az új autók átlagos üzemanyag-fogyasztását. Kevesebb üzemanyag – kevesebb széndioxid – ez volt az elképzelés. Mérési eljárást is kidolgoztak rá, hogy korlátozni lehessen egy-egy autógyár eladott termékeinek az átlagos fogyasztását. A prototípusokon végrehajtott és az átlagszámításnál használt fogyasztási, illetve széndioxid-kibocsátási érték a gépkocsik típusbizonyítványába is belekerül. Látja a vásárló is, sőt a reklámokban is fel-feltűnik. Be is indult a csökkenés, egyre jobb lett az új autók mért hatásfoka – papíron. Az autógyárak által megadott értékekről ugyanis kiderült, hogy gyakran messze kisebbek, mint a valódi átlag. A mérési eljárás lazasága miatt a prototípus finomhangolásával, a valóságban sosem használt beállításaival szorítják le az autógyárak a mérőpadi fogyasztást. Időközben az ENSZ erre szakosodott szervezetében a világ szakértői megegyeztek egy szigorúbb fogyasztásmérési eljárásban. Végül úgy döntött az Unió, hogy a könnyen manipulálható régit erre a fogyasztásmérési eljárásra cseréli föl.

A konferencián a szakértők elsősorban azt járták körbe, hogy mit tehetnek már ma is a gépkocsivásárlók, ha úgy érzik, autójuk jóval többet fogyaszt a kelleténél. Németországban, ahogy azt Axel Friedrich, a Német Környezetvédelmi Hivatal Közlekedési Főosztályának volt vezetője elmondta, már indultak próbaperek, és volt, amiben arra kötelezték a kereskedőt, hogy vegye vissza a tanúsítványbelinél 10 százalékkal is többet fogyasztó, őket hatalmas üzemanyagvásárlási többletköltségbe verő autót.

Karoline Borwieck ügyvéd azt mutatta be, milyen lehetőségei vannak a gépkocsi-vásárlóknak Európában, hogy csoportos keresetet benyújtva kérjenek kártérítést a gépkocsi-kereskedőtől, aki – a gyári adatokat használva – megtévesztette őket. Bendik Gábor, a Levegő Munkacsoport környezetvédelmi szakjogásza hozzátette, hogy a lehetőség a magyar gépkocsitulajdonosok előtt is nyitva áll. Florent Grelier, az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E) gépjármű-szakértője pedig kiemelte, hogy ellenőrző mérésekben volt, amikor 20 százalékkal is magasabb fogyasztást mutatott egy-egy autóra az új eljárás a réginél.

Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke kijelentette: „A konferencián elhangzottak csak megerősítették azt a meggyőződésemet, hogy a közúti forgalom széndioxid-kibocsátásának csökkentését nem érdemes az autógyártóktól várni. Ehhez más módszerek fokozottabb bevetésére van szükség. Annál is inkább, mert Magyarországon évről évre többségében nem új, hanem Nyugatról behozott, általában 10 évnél idősebb személygépkocsikkal bővül az állomány. A legfontosabb a közúti forgalom csökkentése és a környezetkímélő közlekedési módok fokozottabb használata. Ezekre a Levegő Munkacsoport már sok javaslatot tett.”

A Get Real projekt keretében rendezett konferenciát (LIFE15 GIC/DE/029) az Európai Bizottság LIFE programja és a Magyarországi Goethe Intézet támogatta.


Fotógaléria >>

 


Get Real” Konferencia Magyarország

2020. február 5., szerda 09:40- 15:45
Goethe Intézet, 1092 Budapest, Ráday utca 58.

 

Európában a széndioxid (CO2) kibocsátásáért körülbelül 27%-ban felel közvetlenül a közlekedés, és Magyarországon is hasonló ez az arány, azonban ez a kibocsátás jóval nagyobb, ha számításba vesszük a közlekedéshez szükséges egyéb tevékenységek (járműgyártás, útépítés, kőolajkitermelés stb.) kibocsátásait is. Mi több, az összes ágazat közül a közlekedés CO2-kibocsátás növekszik messze a leggyorsabban. Ezért szervez nemzetközi konferenciát a Levegő Munkacsoport a Német Környezetvédelmi Segély szervezettel (DUH) és a brüsszeli székhelyű Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetséggel (T&E) közösen, amelyen azt vitatják meg, mennyire hitelesek a gépkocsik CO2-kibocsátásának gyári adatai, és miként lehet ezt a hitelességet javítani. A rendezvény az Európai Bizottság LIFE programja és a Magyarországi Goethe Intézet támogatásával valósul meg.
Az Európai Közösség 1993-ban írt elő először széndioxid-kibocsátási korlátot a személygépkocsikra. 2004-ben az egy gyártó által eladott autók kibocsátási átlaga nem haladhatta meg a 163 g/km-t, az idei évtől hatályos átlag pedig 95 g/km. Csakhogy az évek során kiderült, hogy a mérés manipulálható, és a mért kibocsátás ugyan csökkent, de a használat közbeni alig. Ahogy a Tiszta Közlekedés Nemzetközi Tanácsának szakértői megállapították, az ezredfordulón óvatos vezetéssel még hozni lehetett a széndioxid-kibocsátás hivatalos értékét, az utóbbi években ez már szinte lehetetlen volt. Ezért 2020-tól változik a prototípusok fogyasztásmérésének módszere, bevezetik a mindennapos használathoz közelebb álló WLTP-t.


Program

09.40 Regisztráció

10.00 Köszöntő – Dr. Evelin Hust, a Magyarországi Goethe Intézet igazgatója
10.05 Bevezető – Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke
10.10 A konferencia témája: a fogyasztók jogai a hamis fogyasztási adatok tükrében – Isabell Merkle, Deutsche Umwelthilfe (DUH)
10.20 CO2-kibocsátási rés és autópiaci fejlemények az Európai Unióban – Axel Friedrich, a Német Környezetvédelmi Hivatal (Umweltbundesamt) Közlekedési Főosztályának volt vezetője
10.40 Kihívások Magyarországon. A CO2 résről, a kibocsátási jelölésekről és adóügyi eszközökről – Dr. Bendik Gábor környezetvédelmi szakjogász és Vargha Márton, a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse
11.00 A NEDC-től a WLTP-ig, avagy az új CO2 kibocsátásmérési ciklus bevezetése és jelentősége – Florent Grelier, Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E) gépjármű-szakértője

11.20 Kávészünet
11.50 A szigorodó EU előírások hatása Magyarországon a gépjárművek CO2-és károsanyag-kibocsátására – Szabó Ádám kutató munkatárs, Közlekedéstudományi Intézet KTI
12.10 Hozzászólások, vita

12.50 Ebéd

13.50 A fogyasztóvédelem jogi lehetőségei az Európai Unióban – Karoline Borwieck, Geulen & Klinger ügyvédi iroda
14.10 Új lehetőségek a fogyasztóknak: hozzászólás az Európai Uniós fejleményekhez – Isabell Merkle, DUH
14.20 Városi terepjárók Magyarországon és az EU-ban – Kovács Levente reklámszakértő, kreatív igazgató, White Rabbit, Budapest

14.30 Kávészünet
14.45 Panelbeszélgetés – Hogyan csökentsük a CO2-kibocsátást Magyarországon?
15.30 Összefoglaló – Vargha Márton, Levegő Munkacsoport

A konferencia nyelve: magyar és angol, szinkrontolmácsolással

A rendezvény regisztrációhoz kötött, kérjük, aki részt kíván venni, írjon GET-REAL tárgyú e-mailt a szego.judit@levego.hu címre január 31-éig.

A konferencia nyelve: magyar és angol, szinkrontolmácsolással


A “Get Real” konferenciát (LIFE15 GIC/DE/029) az Európai Bizottság LIFE programja támogatja.

 

Hírfigyelő