Városi autópályák helyett pompás sugárutakat!
Meghallgatva a civil szervezetek kérését, Budapest vezetése úgy döntött, hogy az M3 metróvonal felújításának befejeztével nekilát az Üllői út és a Váci út emberbarátabbá tételének. A Levegő Munkacsoport üdvözli a döntést, egyúttal bátrabb cselekvésre ösztönzi az önkormányzatot a főváros élhetőbbé tétele érdekében.
Március elején 18 civil szervezet, köztük az Asztmás és Allergiás Betegek Országos Szövetsége, a Betegszervezetek Magyarországi Szövetsége, a Magyar Környezeti Nevelési Egyesület és a Levegő Munkacsoport levélben kérték a városvezetést, hogy az M3 metróvonal mentén kialakított ideiglenes buszsávok helyét a zöld városi mobilitás céljainak megfelelően alakítsák át.
Szegő Judit, a Tiszta Városok Kampány magyarországi projektvezetője kijelentette: „Az elmúlt évtizedekben a gyalogosokat és kerékpárosokat alárendelt szerepre kárhoztatták az autózással szemben. Sok helyütt keskenyek a járdák, kevés a gyalogátkelőhely és a zöldfelület, nem eléggé biztonságos a kerékpározás, nagy a levegő- és zajszennyezés. Emiatt egyre több lakos költözik ki a fővárosból, növelve az autóval ingázók számát. A civil szervezetek javaslatának megvalósításával ez a folyamat megfordítható, Budapest sokkal élhetőbbé válhat.”
Lukács András, a Levegő Munkacsoport vezetője hozzátette: „Örülünk a Fővárosi Önkormányzat döntésének, azonban ennél sokkal többet is lehetne tenni már most is. Sajnáljuk, hogy nem használják ki a most adódó lehetőséget, és a Bajcsy-Zsilinszky úton nem alakítanak ki az autós sávok helyén kerékpársávokat, így a kerékpárút továbbra is a gyalogosoktól veszi el a járdát. Szintén sürgető lenne a belvárost átszelő másik »városi autópálya«, a Kossuth Lajos utca–Rákóczi út környezetbarátabbá alakítása, amire a BKK már Tarlós István főpolgármestersége idején javaslatot tett és erről látványos animációt is készíttetett.”
A Fővárosi Önkormányzat „Újjáéledő sugárutak 2030” című kiadványa ismerteti, hogy a Váci út, a Bajcsy-Zsilinszky út és az Üllői út átalakítása fokozatosan történik. Az első lépés a megújuló M3 metróvonal átadása, és további gyalogosátkelőhelyek és kerékpársávok kialakítása. Ezt követi a jövőben a dízelbuszok lecserélése, a felüljárók rendezése, valamint a Bajcsy-Zsilinszky úti villamos visszaépítése.