A Levegő Munkacsoport tevékenysége 2021 májusában
Minden hónapban rövid összefoglalót teszünk közzé az előző hónapban végzett munkánkról.
Levegőminőség-védelem – Elkészítettük a #freeAir kommunikációs kampány beszámolóját. További együttműködésről tárgyaltunk a hulladékégetés elleni fellépés témájában a Fővárosi Önkormányzattal. A Mérj velünk! projekt keretében a metnet.hu oldalon egyre több eszközt regisztrálnak. A XIII. kerület a 18 mérőkészülék felszerelésében előrehaladt az óvodákban, 10 beszerzése megtörtént, a többi telephelyen a WIFI kialakítása folyamatban van. (Szegő Judit)
Folytattuk a méréseket a Testo DiSCmini részecske darabszámláló készülékkel és ezekből létrehoztunk egy kiértékelést. További méréseket végzünk, a 15. kerületben egy automata telepített mérőállomás mellett. A mérések időtartama 2 óra. A reggeli és a délutáni csúcsforgalmi időszakot vizsgáljuk, illetve a telepített automata mérőállomás által szolgáltatott adatokat. Elkészítettünk a fák porszűréséről szóló tanulmány alapján egy összefoglalót. (Wende Rebeka)
Közlekedés – Csatlakozva az Európai Unióban közlekedési kérdésekkel foglalkozó civil szervezetekhez, nyílt levélben szólítottuk fel Palkovics László minisztert, hogy az Európai Tanács ülésén támogassa az európai nemzetközi vasúti személyszállítás reneszánszát és a repülés visszaszorítását, különös tekintettel arra, hogy 2021 Európában a Vasút Éve.
A Magyar Civinet tanácskozásán megismerkedtünk sok, a környezetbarát városi közlekedés kialakítását segítő informatikai megoldással, beépítésük lehetőségével a közlekedésirányításba és a városlakók életébe.
Készül a 2021-2028 közötti uniós támogatások közlekedési felhasználását összefogó Integrált Közlekedési Operatív Program Plusz, melynek Stratégiai Környezeti Vizsgálatáról az MTVSZ szervezett vitát. Ismételten felhoztuk, hogy környezeti hatást értékelő indikátorok projekt szintű követése, nyilvános adatbázisban való elhelyezése nélkül lehetetlen követni, hogy végül a megvalósított projektek hozzájárulnak-e a környezet állapotának javításához, illetve rontanak-e rajta. A tanácskozáson a már szokásos elzárkózást tapasztaltuk.
Meghallgattuk az Európai Környezeti Iroda előadásait az Európai Unióban most előtérbe került – és a közlekedésben is hasznosítható – hidrogénes energiatárolás és a vízkészletek kapcsolatáról, a vízbontásos hidrogénelőállítás vízlábnyomáról.
Megvitattuk a szállítási infrastruktúrák használati díjának lehetőségeit az European Rail Freight Association által meghívott szakértőkkel, köztük az Európai Bizottságban az Eurovignetta irányelv megújításán dolgozókkal is.
A Nagyvállalatok Logisztikai Vezetői Klubjának rendezvényén megtanultuk, hogy szaporodnak azok a technikai megoldások, melyekkel jelentősen csökkenthető az áruszállítás klímalábnyoma és csak égetéssel vagy lerakással semlegesíthető hulladéktermelése.
Népszerűsítettük a T&E aláírásgyűjtő kampányát, amelynek azt követeli, hogy 2030-tól tiltsák be az új dízelautók árusítását. (Vargha Márton)
Településfejlesztés, zöldfelület-védelem, földvédelem – Május 4-én részt vettünk a „Zöld Budapest Munkacsoport” Főpolgármesteri Hivatal által online tartott alakuló ülésén, amit Kerpel-Fronius Gábor főpolgármester-helyettes vezetett.
XV. kerületi lakossági panasz alapján levélben tájékoztatást kértünk Sipos Gábor főépítésztől. (A panasz tárgya: az Eötvös utca Dugonics és Wysocki utca közötti szakaszán, ahol a 2015. évben kezdődött fasor-rekonstrukció részeként 188 fát kivágtak és pótoltak új facsemetékkel – miközben élelmes ingatlantulajdonosok néhány helyet leburkoltak autóik részére –, az Önkormányzat emberei most a páros oldalt leburkolják és parkolóhelyeket hoznak létre. Május 11-én válaszolt Sipos Gábor: a kerületi szabályzat szerint új utakon szükséges a kétoldali fasor. A meglévő utakon folyó munkálatokkal kapcsolatban a Polgármesteri Hivatal Városgazdálkodási Főosztálya adhat bővebb felvilágosítást. Hozzátette, hogy esetleg a terep alatti közművek indokolhatják a fasor megszüntetését.
Május 4-én Bódis Csaba XI. kerületi főépítész-helyettes válaszolt a településkép védelmi rendelettel kapcsolatos véleményezésünkre.
Május 7-én megküldtük az észrevételeinket a Budapest XI. kerületi Polgármesteri Hivatal Főépítészi Igazgatóságának a KÉSZ 7 (Budapest XI. kerület Repülőtéri út–Kőérberki út–Egér út–Balatoni út–villamosvonal–kerülethatár–Kamaraerdei út–Budaörs határa által határolt terület) tervezett kerületi építési szabályzatáról. Észrevételeinkhez felhasználtuk a tárggyal kapcsolatban április 28-án megtartott online lakossági fórumon elhangzottakat.
Május 10-én részletes észrevételt küldtünk a Budapest XIII. kerületi főépítész részére a Kerületi Építési Szabályzat módosításának keretében kidolgozott ’Marina City” (Budapest XIII. kerület Meder utca–Újpesti öböl–kerülethatár–Váci út) telepítési tanulmánytervéről. Észrevételeinkben a tervezett beépítés nagy forgalmat vonzó volumenét, a Duna partjára tervezett épületek városképet hátrányosan befolyásoló magasságát és a szinte teljes tervezési terület aláépítettségének elhatározását kifogásoltuk.
Május 12-én, miután az Őrmezői Közakarat Egyesület egyik vezetőségi tagjától (korábban a XI.. Kerületi Polgármesteri Hivatal kertészeti szakértője) érkezett panasz ügyében írtunk a Környezetvédelmi Osztály ügyintézőjének és a Városgazdálkodási Osztály illetékes ügyintézőjének, megfelelő választ kaptunk.
Május 12-én részt vettünk Orosz Anna Újbudai alpolgármester online lakossági fórumán, ahol Orosz Anna válaszolt az e-mailben feltett kérdésünkre az Infopark parkolási terveivel kapcsolatban.
Kezdeményezésünkre létrejött a közvetlen kapcsolat a Budapest XI. kerületi Polgármesteri Hivatal és az Ulászló utca 58. szám alatti őskert beépítési tervei ellen föllépő helyi lakosok között. Május 17-én részt vettünk dr. László Imre Újbuda polgármestere online megbeszélésén az Ulászló utca 58. sz. alatti telekkel kapcsolatban. (A lakosság nyomására a telek beépítésre szánt eladásától elállt az Önkormányzat.) A megbeszélés folyamán szó esett a személygépjármű használatról is. Hozzászólásunkban kifejtettük, hogy lakossági tudatformálással a személygépjármű használat csökkentését lenne szükséges elősegítenie az Önkormányzatnak.
Május 28-án megküldtük észrevételeinket a Pest Megyei Kormányhivatal Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Bányafelügyeleti Főosztályának a tervezett Zuglói Városközpont előzetes vizsgálati eljárásában. Észrevételeinkben a tervezett beépítés túlzott sűrűségét kifogásoltam. Észrevételeink másolatát megküldtük a kerületi főépítészünk, valamint a legjelentősebb helyi társadalmi szervezet vezetőjének is, aki tőlünk értesült a környezetvédelmi eljárásról. (Schnier Mária)
Éghajlatvédelem – A brüsszeli együttműködő civilszervezetekkel közös projektjében (PlanUp) a Levegő Munkacsoport közreműködésével készült a közös beszámoló, melyben a magyarországi helyzet értékelése is helyet foglal. Részt vettünk a DUH távkonferenciáján a metán- és koromkibocsátások éghajlati hatásairól. Egyeztetést folytattunk a „Klímaváltozás kérdésköre a kormányközeli médiában” című projekt kapcsán. (Szegő Judit)
Uniós költségvetés – Többször egyeztettünk a projektpartnerekkel, valamint a CAN Europe-pal. Elkészítettük a magyar Helyreállítási és Ellenállóképességi Terv (HET) elemzését, és eljuttattuk az Európai Bizottságnak és az Európai Parlament illetékes képviselőinek is. Részt vettünk a Holland Nagykövetség távkonferenciáján a témáról. Sajtóbeszélgetést tartottunk a Magyarországon működő külföldi újságírók egyesületének (HIPA) szervezésében arról, hogy milyen javaslatokat készítettünk az uniós források jövőbeni felhasználásának feltételeire. A Corvinus Vitaklub és az ELTE Vitaklub szervezésében arról tartottunk vitát, hogy a haszna vagy a kára több az eddigi uniós támogatásoknak. Aktivan részt vettünk az EEB, a CAN Europe és a Közép- és Kelet-Európai Bankfigyelő Hálózat közös távkonferenciáján a Helyreállítási Alapról. Részt vettünk az MTVSZ távkonferenciáján a magyar Helyreállítási és Ellenállóképességi Tervről. Aktívan részt vettünk az Európai Bizottság távkonferenciáján a környezetileg káros támogatásokról. (Lukács András)