Környezetvédelmi díj a fenntartható budapesti teherszállítás élharcosának

Idén Strang Tamás, a Budapesti Közlekedési Központ közterületfejlesztési és szabályozási osztályvezetője kapta a Radó Dezső Díjat, amelyet 2013-ban közösen alapított a Levegő Munkacsoport és a Nagyvállalatok Logisztikai Vezetőinek Klubja (NLV Klub). A díjat olyan hazai szakemberek kapják, akik kiemelkedő eredményeket értek el a teherszállítás okozta környezetszennyezés csökkentésében.

Strang Tamással több mint 10 éve működik együtt a Levegő Munkacsoport. Annak idején annak a csapatnak volt a tagja a Parking Kft.-ben, amely a budapesti teherfuvarozás környezetterhelésének csökkentésére kidolgozta a zónarendszert, megszervezte a behajtási engedélyek kiadásának rendszerét. Amikor a feladatot átvette a Budapesti Közlekedési Központ, ott folytatta munkáját. Az elmúlt években készíttetett megvalósíthatósági tanulmányokat, közgyűlési előterjesztéseket, dolgozott azért, hogy a város jobban megbecsülje azokat, akik a városlakók ellátásáról, az általuk előállított értékek kiszállításáról gondoskodnak. Munkájának új lendületet adhat, hogy a budapesti logisztikai rendszer megújításának programját a Budapesti Mobilitási Terv a legértékesebbnek értékelte a szóba jöhető feladatok közül.

Vargha Márton, a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse elmondta: „Reméljük, hogy a Radó Dezső díjról tudomást szerezve, a Fővárosi Közgyűlés tagjainak gondolkodásában is előbbre kerül a városi logisztika ügye, és pénzt, paripát, fegyvert is adnak Strang Tamásnak annak érdekében, hogy a fővárosi szállítások 297 000 tonna éves széndioxid-kibocsátását a jelentősen le tudja szorítani.

A 2021. évi Radó Dezső Díjat Visegrádon, a Nagyvállalatok Logisztikai Vezetőinek 15. Konferenciájának több mint 200 résztvevője előtt adta át Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke és Szabó Zoltán, az NLV Klubjának elnöke.

Lukács András egy ötvenezer forintos Környezettudatossági különdíjat is átadott a diákoknak meghirdetett 2021. évi Logisztikai Csapatbajnokság egyik indulójának, Széchenyi Egyetem „SzErencseCsomag” csapatának. A csapat két olyan megoldást is javasolt, amivel jelentősen csökkenthető a feladat végrehajtásával járó széndioxid-kibocsátás. Az egyik az, hogy a turbóegységek szállítására használt doboz összehajtható, és így kisebb helyet foglal el, kevesebb fuvarral szállítható vissza a gyárba. A másik megoldás a nagyon elterjedt, és a feladatban is megkövetelt szállítási módnak, a „Just in Time”-nak („percre kész”) ad olyan javaslatot, amely csökkenti a fuvartávolsággal arányosan növekvő bizonytalanságot. Ez a bizonytalanság ugyanis sokszor vezet többlet kilométerek megtételéhez, ezért a csökkentése komoly károsanyagkibocsátás-csökkentéssel tud járni. A csapat a vevő közelében lévő átmeneti raktár bérlését javasolja, ahova ütemesen lehet a gyárból szállítani, és igény szerint eljuttatni a vevőhöz a terméket.

Az a tény, hogy Radó Dezső Díj 2013-ban, 2014-ben, 2015-ben, 2016-ban, 2017-ben, 2018-ban és 2019-ben is átadásra került, bizonyítja, hogy kiváló szakemberek dolgoznak folyamatosan a teherszállítás környezetbarátabbá tételéért. (2020-ban a koronavírus-járvány miatt maradt el a díjátadás.).

Képünkön: Szabó Zoltán, Strang Tamás és Lukács András a Radó Dezső Díj átadásakor

Hírfigyelő