A Levegő Munkacsoport 2010-ben

Az országgyűlési választások és a kormányváltás sok munkát adtak a Levegő Munkacsoportnak is. Még a választások előtt öt másik környezetvédő civil szervezettel együtt kérdéseket intéztünk a pártokhoz, majd igyekeztünk kapcsolatot teremteni az új kormány és országgyűlés képviselőivel, valamint több mint száz másik civil szervezettel összefogva szorgalmaztuk a környezetvédelmi tárca önállóságának megtartását.
2010-ben indult a Hagyd otthon az autódat! kampányunk, amelynek keretében készítettünk egy sikeres reklámszpotot, valamint számszerűen is kimutattuk, hogy Budapesten sok esetben anyagilag sem éri meg autót tartani. Folytattuk kampányunkat az árufuvarozás környezetkímélőbbé tételéért, elsősorban a teljesítmény- és környezetszennyezés-arányos útdíj bevezetését szorgalmazva. Sikeres megmozdulást tartottunk a Greenpeace-szel közösen a közlekedési tárca előtt, tanulmányt írtunk arról, mennyi árut és milyen módon lehetne közútról vasútra terelni, továbbá közvélemény-kutatást végeztettünk, amely bebizonyította: a lakosság nagy többsége támogatja a kamionok útdíjának bevezetését.
Az évente kétszer megrendezett Critical Mass kerékpáros felvonuláson is aktívan részt vettünk, és amelynek keretében a Gellérthegyre kifüggesztett hatalmas molinón sürgettük a Kossuth Lajos utca forgalomcsillapítását.
2010-ben kezdődött az Egy hajóban a Dunán! kampányunk, elősegítendő, hogy az Európai Duna Régió stratégiájának kialakításába minél többen szóljanak bele az érintettek közül. Szeretnénk, ha a felszíni vizeink a szelíd vízi sportok, a turizmus és a természeti értékek paradicsomává válnának, ezért újfent megrendeztük az Evezős Critical Mass-t, ezzel is ráirányítva a figyelmet a Duna Régió Stratégia fontosságára.
A magyar EU-elnökség előkészítése jegyében tartotta Budapesten elnökségi ülését az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség, és ebből az alkalomból találkoztunk a közlekedési tárca új vezetőivel. A közlekedéshez, a forgalom csökkentéséhez és a városi útdíj bevezetéséhez is szorosan kapcsolódik a koromkibocsátás csökkentéséért folytatott kampányunk, melynek keretében egyebek mellett sikeres sajtótájékoztatót és nemzetközi konferenciát rendeztünk. Sajnos a részecskeszennyezés (PM10 súlyosságával kapcsolatos álláspontunk és az ezzel összefüggő fellépéseink újabb megerősítést nyertek: az Európai Bizottság jogsértési eljárást indított az ügyben Magyarország ellen.
Folytattuk tevékenységünket az állami költségvetés és az adórendszer környezetbarát átalakításáért. Nagy kihívás volt az Európai Zöld Költségvetés éves konferenciájának budapesti megrendezése közösen a Közgazdasági Társasággal. A konferencián előadást tartott a kormány több képviselője és az Európai Bizottság adóügyi főigazgatója is. Javaslatokat juttattunk el az országgyűlésnek az adórendszer átalakítására, és ezek többségét egyéni módosító indítványként megtárgyalták a képviselők. Bár a javaslatainkat végül leszavazták, a kormányt képviselő helyettes államtitkár kijelentette, hogy a személygépkocsik adózásával kapcsolatos céljainkkal egyetért, és a kormány ki fog dolgozni egy megoldást.
A Gazdasági és Szociális Tanács felkérésére elkészült egy 750 oldalas tanulmány a zöld gazdaságélénkítésről, több tagtársunk részvételével. Ennek eredményeit ismertettük a Közgazdász-vándorgyűlésen is.
Szintén úttörő jellegűnek tekinthető az a tanulmány, amelyet a közlekedési tárca megbízásából a Közlekedéstudományi Intézettel közösen készítettünk a közúti és vasúti közlekedés társadalmi mérlegéről. Továbbá véleményt írtunk az Új Széchenyi Terv vitairatához, hiányolva az oktatást és a vidékfejlesztést a prioritások közül, és erősen bírálva az elnagyolt, felületes közlekedési fejezetet. Felhívtuk a kormány figyelmét, hogy az innováció forrásainak elvonása tragikus következményekkel jár a versenyképességre és a környezetre egyaránt.
Szorgalmaztuk az épületek energiatakarékosságot is szolgáló felújítását, valamint a szociális bérlakás-hálózat kialakítását, és e téren legelsősorban a foglalkoztatás növelését. Az új kormány ezirányú szándékai támogatandók, de az intézkedések még nem kézzelfoghatóak.
2010-ben mintegy 2500 alkalommal keresték meg a Környezeti Tanácsadó Irodánkat állampolgárok, civil szervezetek. Az ügyek közül kiemeljük, hogy remélhetőleg sikerült megmenteni a védett dunakeszi lápot, amelyet egy bevásárlóközpont parkolónak kíván(t) leaszfaltozni. Közreműködtünk abban is, hogy a pátyi golffalu-beruházás is lekerült a napirendről (reményeink szerint véglegesen). Egyelőre nem épül meg a jelentős természeti és környezeti károkat okozó pomázi és szentendrei elkerülőnek titulált, de leginkább a lakó- és ipari parkokat kiszolgáló út és a szentendrei kis híd sem. Mindhármat keményen bíráltuk. Fellebbezéseink és az általunk kezdeményezett bírósági eljárások hatására szinte megállt az a kavicsbánya-nyitási dömping, mely a Dél-Pesti-síkot az ezer tó országává változtatná, veszélyeztetve ezzel jelentős vízkészleteinket és bagóért kiárusítva kavicskészletünket az osztrákoknak.
Több tervezett fővárosi presztízsberuházás kapcsán igyekeztünk több figyelmet irányítani a környezeti szempontokra: ilyen volt a Szépművészeti Múzeum bővítése, a Városháza Fórum, a Budapest Szíve Program, a Nemzeti Múzeum védett kertje. Talán ez is szerepet játszott abban, hogy visszavonták a civilek jogorvoslati jogát megszüntetni kívánó törvénymódosítás tervét.
Minden idők egyik legsúlyosabb hazai környezeti katasztrófája, az ajkai vörösiszap-ömlés következményeinek elhárításában is tevékenyen közreműködtünk. Rámutattunk, hogy a történtek nem teljesen váratlanok, hiszen a Levegő Munkacsoport már évekkel korábban figyelmeztetette a kormányt a veszélyekre, továbbá szorgalmaztuk, hogy végezzenek alapos méréseket, és ezek eredményeiről folyamatosan tájékoztassák a lakosságot.
A környezetvédő szervezet 2010-ben is folytatta vegyianyag-kampányát, melynek keretében több nagyvárosban tartott akciónapokat a használati tárgyak alkotóelemeinek, illetve az élelmiszerek növényvédőszer-maradvány tartalmának bemutatásával. A lakosság ismereteinek és tudatosságának bővülését igazolta a témában végzett közvélemény-kutatás eredménye.
A Levegő Munkacsoport az aggodalomra okot adó tudományos eredmények miatt kérte, hogy több más országhoz hasonlóan hazánk is korlátozza a cumisüvegekben is megtalálható biszfenol-A felhasználását. A nemzetközi fellépés eredményeként az egész unióban tilos lesz a hormonális hatású vegyület felhasználása a cumisüvegekben.
A Levegő Munkacsoport a Növényvédelmi Akcióhálózat (Pesticide Action Network) hazai tagjaként igyekszik elérni, hogy a növényvédő szerek a lehető legkisebb kockázatot jelentsenek mind a lakosság, mind a környezet számára. A környezetvédő szervezetek fellépésének is szerepe volt abban, hogy az Európai Unió több növényvédőszer-maradék határértékét szigorította.
A Levegő Munkacsoport hívta fel a média figyelmét olyan szabálytalanságokra, mint például az MTA egyik intézete által szabálytalanul forgalmazott rovarcsapda, vagy a növényvédő szerekkel határérték felett szennyezett csapvíz a gödöllői egyetem területén. Szerencsére mindkét helyzet rendeződött, azonban a hatóságok évek óta zajló leépítése miatt továbbra sem biztosított a lakosság megfelelő védelme.
Egy új közvélemény-kutatás megállapította, hogy a Levegő Munkacsoport népszerű a lakosság körében és támogatottsága még tovább növekedett a négy évvel korábbi felméréshez képest. Megéri tehát tisztességesnek lenni!

Hírfigyelő