Eredményeink

A Levegő Munkacsoport tevékenysége 2016 júliusában és augusztusában

Minden hónapban rövid összefoglalót teszünk közzé az előző hónapban végzett munkánkról.

 

Levegőtisztaság-védelem, éghajlatvédelemRészt vettünk francia szenátorok és civilek találkozóján a budapesti francia nagykövet rezidenciáján, amelynek témája a magyar éghajlatvédelmi politika volt. Drezdában részt vettünk a motorok kipufogógázok káros anyagai csökkentésének lehetőségeivel kapcsolatos bemutatón és megbeszélésen az Argomotive céggel. Seszták Miklós nemzeti fejlesztési minisztertől azt kértük a Magyar Természtvédők Szövetségével közösen írt levelünkben, hogy olyan szén-dioxid kibocsátáscsökkentési uniós vállalásokat támogasson a magyar kormány a közlekedés, az épületek, a mezőgazdaság és a hulladékgazdálkodás terén, amely megfelel a Párizsi Klímamegállapodásnak. Részletes (22 oldalas) véleményt írtunk a „Beszámoló jelentés az 1330/2011. (X.12.) Korm. határozattal elfogadott Kisméretű Szálló Por (PM10 részecske) Csökkentés Ágazatközi Intézkedési Programjáról, 2015” című anyaghoz, és azt eljuttattuk a Földművelésügyi Minisztériumba.Levelet írtunk a 2017. évi FINA Vízi Világbajnokság Szervező Bizottsága tagjainak, kérve, hogy lépjenek fel a súlyos levegő- és zajszennyezés ellen, amelyet a Dunán közlekedő személyszállító hajók okoznak Budapesten. (Lukács András)

 

Közlekedés – Részt vettünk és felszólaltunk a „Faültetés és töltőállomás átadása a földkerülő elektromos járművek budapesti állomásán” című sajtóeseményen Budapesten. Sajtóközleményt adtunk ki méréseinkről, amelyek kimutatták, hogy a villanybusz sokkal kevesebb zajjal jár, mint a dízelbusz.

Egyeztettünk a Jedlik Ányos Klaszter vezetőségével arról a bejelentett kormányzati tervről, hogy pénztámogatást nyújtanak az adófizetők a villanyautók vásárláshoz. A vezetőség egyetértett velünk abban, hogy nem magánszemélyek vásárlásait, hanem a közautózás és az állami beszerzések terén kell támogatni a villanyautók térhódítását.

Levelet írtunk Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszternek, melyben kértük, hogy Magyarország támogassa a tehergépkocsivezetőknek a mainál jobb kilátást biztosító vezetőfülkék mielőbbi kötelezővé tételét az új tehergépkocsikon.

Levelet írtunk Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszternek, amelyben megkérdeztük, hogy milyen hatásai lesznek a levegő minőségére, ha elfogadnák azt a javaslatot, amely szerint a tehergépkocsik megengedett legnagyobb sebessége az autópályákon a jelenlegi 80 km/h helyett 90 km/h lesz.

Miután kiderült, hogy a Fővárosi Önkormányzat nem az engedélyezési tervben beadottak szerint kívánja akadálymentesíteni a Budapest XI. kerületi Bartók Béla utat, kerékpársávot létesítve és kétszer egy forgalmi sávot biztosítva a közúti forgalomnak, a Bartók Béla úti kulturális- és vendéglátóhelyeket tömörítő Bartók Béla Boulevard és a Magyar Kerékpárosklub petíciót kezdeményezett Tarlós István főpolgármesternek. A petíciót a Levegő Munkacsoport is támogatta a Magyar Közlekedési Klubbal, a Magyar Urbanisztikai Társasággal és a Magyar Tájépítészek Szövetségével együtt.

Válaszoltunk Lázár János miniszter válaszlevelére, rámutatva, hogy nincs a kormánynak előremutató koncepciója a közlekedés fejlesztéséről, a közlekedési rendszer pénzügyi megalapozásáról.

Levélben kértük Tarlós István főpolgármestertől, tegye lehetővé számunkra, hogy a megismerjük a dugódíjjal kapcsolatos legújabb fővárosi terveket és azokat megvitassuk az önkormányzat illetékeseivel.

Levelet írtunk Tarlós István főpolgármesternek, amelyben rámutattunk: a szeptember elsejétől előirányzott tömegközlekedési járatritkítások sokkal nagyobb veszteséget okoznának, mint amennyi haszon származna belőlük.

Részt vettünk az 54. Közgazdász-vándorgyűlés logisztikai szekciója programjának összeállításában.

Francia gyakornokunk, Charlène Rouaud tanulmányt írt a fenntartható közlekedés jó példáiról.

(Vargha Márton)

 

Településfejlesztés, zöldfelület védelem, termőföld védelem – Levelet intéztünk a Varga Benedekhez, a Magyar Nemzeti Múzeum új főigazgatójához a Múzeum kertjére kiírt ötletpályázattal kapcsolatban; a főigazgató válaszában leszögezte, hogy „a Múzeumkert felújítása során a fák megóvása prioritást élvez esztétikai és városképi szempontok előtt.” Kérelemmel fordultunk Józsefváros polgármesteréhez a Múzeumkert sorsára vonatkozóan.

Információt kértünk a Fővárosi Állat- és Növénykert igazgatójától a kormányhivatal honlapján közzétett 7 db fára vonatkozó kivágási kérelemmel kapcsolatban.

Bejelentkeztünk a Lágymányosi öböl és környéke kiemelt beruházás új településrendezési eljárásába a XI. kerületi főépítésznél.

Megküldtük véleményezésünket a XV. kerület Késmárk utca északi oldalán fekvő gazdasági terület Kerületi Építési Szabályzatáról a kerületi főépítésznek.

Július 15-én tértivevényes levélben megküldtük viszontválaszunkat Mozsár Istvánnak, a Városliget Zrt. vezérigazgatójának az ökológiai kockázatelemzés elkészíttetésével kapcsolatban a Városliget módosított Építési Szabályzata alapján. E levélben egyúttal bejelentkeztünk a vezérigazgató július 7-i levelében említett környezeti hatásvizsgálati eljárásba.

Elektronikus úton megküldtük véleményezésünket a Főpolgármesteri Hivatal Városépítési Főosztályára a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Szabályozási Tervének módosításával kapcsolatban a Fővárosi Önkormányzat partnerségi eljárásának keretében. A levél másolatát a XII. kerület alpolgármesterének is megküldtük.

Részt vettünk a XI. kerületi Önkormányzat Gazdasági Bizottságának ülésén.

Megfigyelőként részt vettünk a Budapesti Közlekedési Központ és a XI. kerületi Önkormányzat által az 1-es villamos Etele úti továbbvezetésével kapcsolatos lakossági fórumon.

Levelet intéztünk a Pest Megyei Kormányhivatal Környezetvédelmi és Természetvédelmi Főosztályához a PE/KTF/2599-17/2016. ügyiratszámú tájékoztatásukra válaszként Kiskunlacháza Öregállás-dűlőben (a Kiskunlacháza 0530/21, 0530/22 hrsz-ú ingatlanok egészén és a 0514/34, 0514/35. 0529/1, 0529/2 hrsz-ú ingatlanok egy részén) tervezett kavicsbánya környezeti hatásvizsgálati eljárásával kapcsolatbana Pfadt Kft. bérosztályozóként működtetni szándékozott kavics osztályozója miatt.

Megküldtük észrevételeinket a Pest Megyei Kormányhivatal Környezetvédelmi és Természetvédelmi Főosztályának a Budapest XIV. kerület 29753 hrsz. alatti ingatlanon tervezett Hermina Garázs előzetes vizsgálati eljárásában.

Megküldtük észrevételeinket a Pest Megyei Kormányhivatal Környezetvédelmi és Természetvédelmi Főosztályának a Jákob Ingatlan Kft. Budapest XI. kerület 3993/4 hrsz. alatti ingatlanon tervezett „Elite park” Társasházra vonatkozó előzetes vizsgálati eljárásában.

A XIII. kerületi főépítész felkérése alapján megküldtük észrevételeinket a XIII. kerületi Önkormányzat új Integrált Településfejlesztési Stratégiájával kapcsolatban.

A X. kerületi polgármester felkérésére bejelentkeztünk a Budapest Főváros X. kerület Halom utca–Halom köz–Bánya utca–Ászok utca–Halom utca–Kápolna utca–Kőrösi Csoma Sándor út által határolt terület kerületi építési szabályozásának véleményezési eljárásába.

Részt vettünk a Fővárosi Állat- és Növénykert kommunikációs osztályvezetője által tartott szűk körű megbeszélésen a FÁNK és a volt Vidámpark területére vonatkozó fejlesztésekkel kapcsolatban.

Észrevételeztük annak a nyílt levélnek a tervezetét, amelyben urbanisztikai szakemberek a Római-part természeti környezetének megóvását kérik a Fővárosi Önkormányzattól.

(Schnier Mária)

 

Jogi ügyek – A jogi tevékenységeket tartalmazó projektek folyamatos ügyeit és a lakossági környezeti tanácsadó iroda jogi természetű ügyeit folyamatosan intéztük. Pályázatírás előkészítésében segédkeztünk, ezekkel kapcsolatos megbeszéléseken vettünk részt. Egy levegőminőséggel kapcsolatos jogi projekt előkészítésén dolgoztunk, és vettünk részt skype megbeszélésen. Kifogás-tervezetet fogalmaztunk a Liget-projekt elleni megmozduláson résztvevő egyik kollégánk szabálysértési eljárásában. (Bendik Gábor)

 

Fák éve projekt – A Vár – osliget és Budapest számos más zöld területének beépítéstől való megóvása folytatódott a Greenpeace-szel és a Ligetvédőkkel együttműködve. Több sajtónyilatkozat, honlaphír és Facebook bejegyzés készült a témában. Válaszoltunk a Városliget Zrt. bejelentésére, miszerint Zöld liget néven fórumsorozat indul a Városliget megújításával kapcsolatosan. Hírt adtunk arról is, hogy egy újabb közvélemény-kutatás azt mutatja, ma még több budapesti utasítja el a Városliget beépítését, mint fél évvel ezelőtt.

Elfogadta a Fővárosi Közgyűlés a Levegő Munkacsoport javaslatát, amely szerint a Városliget Építési Szabályzatában (VÉSZ) kötelezővé kell tenni, hogy a kivágásra javasolt fák esetén elemezni kell a fák városban elfoglalt helyét.

A Városliget védelmével nem teljesen azonos, azt mégis érintő, volt Vidámpark területén történt fakivágással kapcsolatban megbeszélést tartottunk a Fővárosi Állat- és Növénykert kommunikációs osztályvezetőjével, további szakértői tárgyalásokat és bejárást tervezünk.

A Múzeumkert (Nemzeti Múzeum körüli fák) védelmével kapcsolatban is szakmai bejárást tervezünk, a kezünkben a begyűjtött szakértői véleményekkel felkeressük a Múzeum igazgatóját, valamint az ötletpályázat nyertesét egyeztetés céljából.

(Szegő Judit, Schnier Mária, Horváth Zsolt

 

Tanácsadó Iroda – Júliusban több panasz is érkezett éttermek és kocsmák előtti dohányzásal kapcsolatban Budapestről. Jellemzően a dolgozók dohányoznak, és a közeli lakások ablakán jut be a füst a lakásokba, ellehetetlenítve az éjszakai szellőztetést. Az ügyekben birtokvédelmi eljárás kezdeményezését javasoltuk a panaszosoknak.

Augusztusban több autószerelő műhellyel kapcsolatban is érkezett panasz, az olaj mindegyik helyszínen a talajt szennyezte. Értesítettük az illetékes katasztrófavédelmi hatóságokat. Sokan érdeklődtek, hogy milyen lehet a levegő minősége azon az ingatlanon, amelyet meg szeretnének vásárolni. Korábbi mérési tapasztalataink alapján sok támpontot tudunk adni ilyen kérdésekben. (Lenkei Péter)

 

A Levegő Munkacsoportot a MagNet Bank támogatja a KAP programban

Ozone Network